Du måste ha minst ett bankkonto under BANKMEDEL för att bokföra din huvudmans inkomster och utgifter. Benämningar på inkomster och utgifter hämtas från kontoplanen.  Bankkontons utgående belopp beräknas baserat på det du löpande bokfört. 

Börja med att klicka på Inkomster eller utgifter i menyn till vänster. Menyval samt lista över bokförda händelser med summeringar kommer upp.

inkomster lista

NY inkomst eller utgift

Klicka på knappen NY. Ett fönster öppnas där du anger:

    1. Datum
    2. Postnamn(hämtas från kontoplanen)
    3. Bankkonto som det skall bokföras mot
    4. Belopp
    5. Verifikatnummer (fylls i automatiskt men du kan ändra/ta bort om du vill)
    6. Möjlighet att koppla ett dokument
    7. Välja om det skall vara en återkommande händelse
    8. Egna noteringar
    9. Kryssa i  om du vill bokföra skatt direkt ( de får samma ver nr)
    10. Spara

 Om det är en utgift kan du även välja om utgiften avser amortering för en skuld.

inkomst ny

Klicka på SPARA när du är klar

Ändra en inkomst eller utgift

För att ändra så dubbelklickar du på den post du vill ändra. Gör sedan dina justeringar och klicka på SPARA.

 Ta bort en inkomst eller utgift

Klicka på menyval Ta bort. Du kommer behöva bekräfta åtgärden innan den fösvinner.

Utskrifter

Du kan skriva ut lista över alla bokförda poster eller information om en enskild. Det går även att exportera listan till Excel.

utskrifter meny

 

Här är alla poster utskrivna.

utskrift utgifter alla