I Godman Redovisning kan varje huvudman ha sin egna, skräddarsydda kontoplan. Detta för att du enklare skall kunna anpassa behovet av olika inkomst och utgiftsbenämningar. Det finns även färdiga kontoplaner att ladda ner.
Vad är en kontoplan?
En kontoplan innehåller alla de inkomst och kostnadsbenämningar du använder dig av när du bokför. För bokföring inom företagsvärlden finns något som heter BAS kontoplanen. BAS innehåller en massa olika kontobenämningar och det finns olika varianter beroende på branch. I Godman Redovisning har vi skippat det krångliga med kontoklasser, kontogrupper och annat förvirrande. Vi kallar det bara kort och gott för kontoplan och inkomstposter och utgiftsposter. Guiden nedan visar hur du ändrar i en kontoplan.
En film finns även nederst på denna sida.
Guide - skräddarsy din kontoplan
1). Gå till konfiguration - kontoplaner.
2). I listan över kontoplaner dubbelklickar du på den kontoplan du vill ändra i.
Du kan bläddra mellan inkomster och utgifter. Kanpparna ger tillgång till funktionerna Ny, Ändra och Ta bort.
3). Klicka på Ny. Skriv in namn och eventuellt kryssa i någon av rutorna.
Är det en utgift kan du välja om den skall gälla för köp av tillgång eller fastighet. Då kommer den upp automatiskt som förslag när man skall bokföra detta. Är det en inkomst kommer det upp om inkomsten skall vara skattepliktig. Om det är så kommer det upp ett förslag om att bokföra skatten direkt efter att man sparat en verifikation med denna benämning.
Du kan även ange om inkomsten gäller försäljning av värdepapper eller fastighet.
Läs mer om hur du skapar en egen kontoplan