Skapa en ny redovisningsperiod

Redovisningsperiod är den period en ställföreträdare är, enligt FB 12 kap 5§ ,skyldig att

"fortlöpande föra räkenskaper över sin förvaltning och göra anteckningar om sina åtgärder i övrigt".

Rent praktiskt, och på vanlig svenska, betyder detta att det ska föras en kassabok samt någon form av "loggbok" och när perioden är slut skall det upprättas en årsräkning. 

En redovisningsperiod är normalt sätt ett kalenderår ( 1:a januari till 31:a december). Men om ditt förordnande träder i kraft under året är den första periodens startdatum samma som förordnadedatumet på den första årsräkningen du upprättar. Samma sak gäller när du blir entledigad från uppdraget (förordnandet upphör). Då skall en sluträkning upprättas och slutdatumet är det datum som entledigandet skett på. Det blir då ett så kallat brutet år.

Läs mer ...

Arkivering av en huvudman

När ditt uppdrag upphör för en huvudman så behöver du ändå spara uppgifter en viss tid. Det kan då vara bra att lägga dessa i en egen lista så man slipper röra ihop aktiva uppdrag och de som har avslutats. Genom att markera en huvudman som ARKIVERAD så hamnar den i en egen lista. Du har de båda listorna på samma ställe och då bäddrar mellan dem genom att klicka på knapparna Arkiverade och Ej arkiverade.

Observera I programmet är det ingen skillnad på en arkiverad eller ej arkiverad huvudman rent praktiskt. Det enda som händer vid arkivering är att huvudmannen flyttas till den andra listan under fliken huvudmän, inget annant.

Läs mer ...

Inkomster och utgifter

När du skapat ett eller flera bankkonton kan du börja bokföra din huvudmans inkomster och utgifter. Benämningarna på inkomster och utgifter hämtas från kontoplanen. Sedan beräknas alla bankkontons utgående belopp baserat på det du löpande bokfört. Detta är automatiskt uträknat och du behöver inte räkna ut och fylla i själv i års/slutredovisningen.

 

Filmen nedan visar hur man kommer igång med bokföringen.

Läs mer ...

Kontaktpersoner

För varje huvudman kan du lägga upp ett register över kontaktpersoner, annhöriga eller andra personer med någon form av relation till din huvudman.

Läs mer ...

Dokumenthantering

Med dokumenthanteraren kan du lägga in information om dokument/filer som du använder i dina uppdrag. Du kan även knyta dokument till en specifik huvudman och bilaga.

Dokumenthanteraren ansvarar inte för filens lagring utan du länkar endast till en fil som finns lagrad på din dator. Tar du bort filen från hårddisken kommer du inte åt den via dokumenthanteraren.

Läs mer ...

Hjälpfunktioner i Godman Redovisning

Godman Redovisning är framtaget för att vara ett enkelt men ändå kraftfullt hjälpmedel för dig som är god man, förvaltare eller ställföreträdare. Tack vare användarnas konstruktiva förslag och åsikter om programmet är det idag det mest kompletta verktyget inom denna nich som finns på marknaden.

Men ibland behöver man hjälp och vägledning i programmet. I denna artikel kommer de olika möjligheterna till hjälp och vägledning gås igenom.

Läs mer ...
Prenumerera på denna RSS-feed